23-03-07

PERS: Brussel Deze Week

zondag 17 september 2006

Broadway op zijn Brussels

 

Brussel - "I Love You, You’re Perfect, Now Change" is op Broadway al tien jaar een hit. Theater Arte laat de relatiekomedie van Joe Di Pietro spelen door vier afgestudeerden van het Koninklijk Conservatorium Brussel.

Theater Arte, het Nederlandstalig theater uit het commerciële circuit dat vorig seizoen zijn deuren opende recht tegenover de KVS, trekt dit seizoen nadrukkelijk de kaart van de musical. Sinds de musicalafdeling van het Koninklijk Conservatorium verhuisd is van Sint-Genesius-Rode naar Anderlecht, houden de studenten van de meesterjaren hun drie openbare producties per jaar in Theater Arte.

Op die manier leerde de vorig jaar afgestudeerde Kevin De Bruyne het huis kennen. Nu heeft hij de productieleiding in handen van de musical die het seizoen van Arte opent. In I love you… neemt hij ook een van de vier hoofdrollen voor zijn rekening, samen met zijn vroegere medestudenten Caroline Ceulemans en Lokke Dieltiens (die vorig seizoen meespeelde in de ABBA-musical Mamma Mia). Geert Pieters is de enige die via een auditie bij de productie is beland. Hij studeerde in Tilburg. Voor de vertaling en de regie tekent Bruno Van Heystraeten, ook een oud-student van het conservatorium die ondertussen al de regie deed van Amadeus, Defending the Cavemen en het concert van Lord of the Rings in het Sportpaleis.
Maar nu zijn we toch weer aan het namedroppen, terwijl het juist de ambitie is van Arte om kleinschalige producties op te zetten waarin jonge onbekende talenten hun kans krijgen. Het musicalwereldje in Vlaanderen is immers erg klein, en in Brussel is het langs Nederlandstalige kant zelfs zo goed als onbestaand. Studio 100, na een korte onderbreking opnieuw Music Hall, en nu ook de grote Nederlandse musicalproducent Joop van den Ende domineren het landschap en doen vaak een beroep op dezelfde bekende gezichten. Nieuwe krachten belanden in het beste geval in het ensemble.

Huwelijksaanzoek
Maar deze productie wordt dus iets helemaal anders. De spelers moeten niet langer opgaan in de massa om dezelfde danspasjes te zetten, maar krijgen elk een vierde van de voorstelling toebedeeld en mogen de meer dan zestig (!) personages onder elkaar verdelen. Enkele jaren geleden al nam De Bruyne zich voor deze musical ooit eens te spelen. Hij had de plaat geleend en opgezet toen hij op zijn kot ziek te bed lag. “Ik lachte me kapot en ben meteen met die plaat naar Caroline gelopen, die ook in haar bed lag te slapen. We hebben er de hele namiddag naar geluisterd. Het is een musical die niet de bedoeling heeft om groots te zijn, hij vraagt geen indrukwekkende decors. Niet alle musicals zijn trouwens massaspektakels zoals Les Misérables, Saigon, of The Phantom of the Opera. Dat zie je bijvoorbeeld aan de Chicago-revival die momenteel aan de gang is: orkestbak op het podium en verder vaak alleen maar de acteurs.”

Ook inhoudelijk is deze musical een beetje anders. De Bruyne: “Het gaat over de liefde (lacht). Daar gaan inderdaad bijna alle musicals over, maar deze gaat alléén maar over liefde. Over liefdesrelaties op alle mogelijke leeftijden, van het allereerste afspraakje tot de verhouding van twee bejaarden die allebei hun echtgenoot kwijt zijn maar nog wat liefde over hebben om aan elkaar te geven. In de film en in het theater bestaan er redelijk veel van zulke relatiekomedies, maar in musical is dat minder, daar staat toch altijd een verhaal centraal. Hier zijn het thema en de humor voor een keer belangrijker.” I love you... is dus een opeenvolging van scènes en liedjes. Over liefdesverdriet, over je lief voor de eerste keer mee naar huis nemen, over baby’s krijgen en vervreemden van je vrienden. In Amerika heeft het na de show al tot huwelijksaanzoeken op het podium geleid. Het is misschien een tip.

Michaël Bellon © Agenda

11:49 Gepost door Maria Van den Eynde | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.